علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب:
تحریم ها باید یکجا برداشته شود
یکی از مسائلی که رهبر انقلاب همیشه تأکید میکردند این بود که این عَلَم مذاکره باید در دستتان باشد
گروه سیاسی / شماری از مقامها و چهرههای بلندپایه جمهوری اسلامی ایران طی سلسله گفتوگوهایی که با پایگاه اطلاعرسانی «دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای» در قالب پرونده «حرف قطعی» انجام دادهاند به تشریح مواضع رسمی کشور در عرصه سیاست خارجی بویژه موضوع توافق هستهای و لغو تحریمها پرداختهاند. در همین چارچوب علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب و سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که هر دو سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران و انجام مذاکرات هسته ای را دارند، تحولات جاری مرتبط با ایران را مورد بررسی قرار دادهاند. لاریجانی در این گفتوگو از لزوم برقراری مناسبات خارجی برای محقق کردن هدف استقلال سیاسی کشور سخن گفته است و همچون محمد جواد ظریف که در گفتوگویی مشابه اعلام کرده بود، بر این گزاره تأکید داشته که شرط بازگشت امریکا به برجام، لغو همه تحریمها در یک زمان مشخص است. موضعی که به نظر میرسد خواست اصلی همه نهادهای تصمیم گیر کشور است. اما این در حالی است که جلیلی که پیشتر بارها مخالفت خود با توافق هستهای را مطرح کرده است، در این مصاحبه هم برجام را توافقی فاقد اصالت و مطلوبیت توصیف کرده است. جلیلی همچنین هدف اصلی توافق هستهای را رفع تحریمها دانسته و این در حالی است که به گفته ظریف که مأمور حل پرونده هستهای در دولت روحانی است، هدف اصلی برجام حفظ حق غنیسازی ایران و خروج ایران از دایره تهدید امنیتی و قطعنامههای تهدیدآمیز شورای امنیت سازمان ملل بود. اهدافی که زیر سایه برجام حاصل شد و قرار بود در کنار تحقق این اهداف، تحریمهای سنگین اقتصادی هم رفع شود که تصمیم دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام تحقق این هدف را ناممکن کرد. در ادامه مهمترین محورهای این دو گفتوگو از نظر میگذرد.
علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
■ اگرامریکاییها تحریمها را برندارند، نمیتوانند به برجام برگردند؛ چون اینها خودشان گفتند و در متن برجام هم هست که میگویند ما متعهد میشویم تحریمها را برداریم.
■ اگر از مسائل موشکی و حضور منطقهای جمهوری اسلامی حرف بزنند و بخواهند که این را پیش شرطی قرار بدهند و به برجام متصلش کنند وجهی ندارد.
■ در توافق هستهای تحقیق و توسعه نباید محدود میشد و نشد.
■ تحریمها باید برداشته بشود. در این تردید نیست و اگر انجام ندهند نمیتوانند عضو بشوند؛ چون تعهدشان را انجام ندادند. اینکه چگونه باید انجام بشود، خودش یک نقشه راه میخواهد و اگر فکر کنند که مثلاً با یک شکلات میتوانند ایران را فریب دهند، ناهشیاریشان است.
■ امریکاییها واقعاً در این مدت به ایران خسارت زدند؛ یعنی اینطور نیست که بدون خسارت بوده باشد، ولی این نیاز به بحث دارد. اگر این بحث را کسی قبول نکند، معنیاش این است که اینها میخواهند با یک کار شکلی، چند تا تحریم مقامات را بردارند و بعد بیایند بگویند بقیهاش به مذاکره مربوط است. این به ضرر ماست و اصلاً ما نمیتوانیم در این زمینه مذاکره بکنیم.
■ آن چیزی که مهم است این است که برای مردم تبیین بشود که ایران در مقابل کاری که غربیها کردند انصافاً صبوری کرد. آنها چند هفته بعد گفتند چند ماه و کمتر از یک سال طول دادند، ولی ما صبر کردیم و مرتب هم به اروپاییها گفتیم اگر امریکاییها را قبول ندارید شما چه کار میکنید؟ تئوریهای مختلفی مطرح شد که چه جوری آنها عمل کنند. در نهایت چیز دندانگیری که حداقل منافع جمهوری اسلامی از نظر فروش نفت و امکاناتی که از بانک میتواند استفاده بکند حاصل نشد. بعدش ما این گامها را برداشتیم تا برای مردم روشن باشد که ایران یک مسیر معقولی را طی کرد. البته معنی هم نداشت که ما بعد از این همه صبر و گفتوگو با غربیها به تعهداتمان عمل کنیم و دیگران به تعهداتشان عمل نکنند.
■ اگر وضع اقتصادی کشوری نامطلوب باشد، ابزار قدرت قوی هم ندارد. منتها در بُعد اقتصادی یک اشکال در آنها وجود داشت که واقعاً به تعهدشان عمل نکردند و یک اشکالاتی هم در خود ساختار داخلی ما بود؛ یعنی ظرفیتهای بسیار زیاد اقتصادی در داخل کشور هست که اینها بالفعل نشده بود. بهخاطر اینکه در دولتهای مختلف جنس وارد میکردند. سیستم دیوان کشوری ما هم اشکالاتی واقعاً دارد.
■ اولاً برای خودمان روشن باشد که مسأله هستهای جزو مقدورات استراتژیک کشور و جزو شئون رهبری است. بنابراین اگر رهبر انقلاب در این قضیه نظر میدهند، اقتضای قانون اساسی است که در این مسائل نظر نهایی را ایشان باید بدهند؛ یعنی نظر شورایعالی امنیت ملی باید به تأیید رهبری برسد. پس بجا و لازم است. ثانیاً مسأله هستهای مثل معاملات و تجارت معمولی نیست و موضوع بسیار پیچیدهای است. ثالثاً راجع به این موضوعات جلسات مختلف در سطوح مختلف خدمت رهبر انقلاب برگزار شده و راجع به اینها بحث شده است.
■ رهبر انقلاب واقعاً در شرایط سخت هم از حقوق مردم صیانت کردند و هم راه را به بنبست نکشاندند. یکی از مسائلی که رهبر انقلاب همیشه تأکید میکردند این بود که این عَلَم مذاکره باید در دستتان باشد؛ یعنی ما در شرایطی که حتی میخواستیم یک زنجیره سانتریفیوژ را درست کنیم، عَلَم مذاکره را زمین نگذاشتیم؛ حتی گاهی ما مسائل داخلی داشتیم که نمیشد به سادگی حل کرد و ایشان در این حال هم این نظر را داشتند.
■ برداشت من این است که تدریجی عملکردن به نفع ما نیست؛ یعنی اینکه آنها یک گام کوچک بردارند، بعد ما هم یک گام برمیداریم نفعی برای ما ندارد. وقتی مذاکره در چالشهای چانهزنیهای خُرد بیفتد و آنوقت گروههای کارشناسی از هر دو طرف بنشینند گاهی یک شیطنتهایی میشود که حلش مشکل است. به نظر من، کلی عملکردن دقیقتر است؛ باید یکجا رفع تحریم را بپذیرند.
■ یک وقتی میگوییم ما اصلاً به مراوده خارجی نیاز نداریم. این حرف، حرف دقیقی نیست؛ چون شما هرچقدر هم در داخل تولید کنید، تولیدتان را باید با خارج مبادله کنید که ثروت ایجاد بشود. به نظر من باید قبول کرد که مراوده خارجی مهم است. بنابراین ابزارش هم مهم است و باید تحریم برداشته شود؛ چون در تحریم بانکها نمیتوانند کار بکنند و در مراوده خارجی مشکل ایجاد میشود. اصل این است که ما روی استقلال اقتصادی خودمان کار را کنیم و برای استقلال اقتصادی احتیاج به مراوده خارجی هم داریم و برای اینکه مراوده خارجیمان شکل بگیرد، باید تحریمها برداشته بشود.
سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی:
■ هدف برجام رفع تحریمها بود.
■ برجام نهتنها اصالت نداشت بلکه مطلوبیت هم نداشت.
■ ما که نرفتیم مثلاً برجام را انجام بدهیم تا برای خودمان محدودیت مثلاً در فعالیتهای هستهایمان ایجاد کنیم. اگر آنها هم به هر دلیلی پذیرفته شد برای این بود که تحریمها برطرف بشود.
■ این خیلی مهم است که شما یک تجربه اشتباه را دوباره تکرار نکنید. برجام فایدهاش عدم اعتماد به امریکا، عدم اعتماد به قدرتهای بزرگ مثل اروپاییها بود و اینکه دیدیم اینها هیچکدام به تعهداتشان پایبند نبودند.
■ امروز اگر این رئیسجمهوری منتخب امریکا که بیان میشود فرضاً میخواهد متفاوت با ترامپ عمل کند، بگوید من به برجام برمیگردم و بعد بگوید همه تعهدات امریکا را هم انجام میدهم و برگردد به برجام و بگوید هیچ پیششرطی هم نمیگذارم، خب چه شرایطی پیش میآید؟ آقا فرمودند نه، باید تحریمها رفع بشود، برگشت به برجام به تنهایی موضوعیت ندارد، بلکه باید تحریمها رفع بشود.
■ برگشت بدون رفع تحریمها میشود برجام یک طرفه؛ یعنی شما باید تعهداتت را انجام بدهی و او هم تحریمهایش را میخواهد حفظ کند. برای همین شما میبینید وقتی برنامه صد روزه بایدن مطرح شد، اسمی از برجام در آن نبود. چون میگوید من عجلهای ندارم. خب حالا شما بیا. حتی اگر روز اول هم به برجام برگردد، میگوید خب اینها که شناسههای دیگری دارد! این است که آن هوشمندی و دقت نظر رهبر معظم انقلاب را نشان میدهد.
■ ما در دنیا نزدیک ۲۰۰ کشور داریم. چه کسی گفته این دنیا فقط امریکا و چند کشور اروپایی است؟ ما فقط در همسایگیمان ۱۵ کشور داریم که اینها وارداتشان یک چیزی نزدیک به هزار میلیارد دلار است که خیلی بازار مهیا و فراهمی است برای شما و اتفاقاً اکثر اینها بسیاری از آن تولیدات شما را نیاز دارند. اتفاقاً ما باید تأکید کنیم روی تعامل سازنده و گسترده با جهان و جهان امریکا و چند کشور اروپایی نیست. ما باید این ضعف را جبران کنیم.
■ یکی از آن چیزهایی که حالا همین جا وجود دارد این است که مثلاً چین امروز یک قدرت بزرگ در دنیاست و رئیسجمهوری آن به ایران میآید میگوید من آمادهام با شما روابط راهبردی داشته باشم و در عرصههای مختلف اقتصادی پیشنهاد میدهد، خب این یک فرصت است دیگر. فرصتهای زیادی داریم. خود روسیه یا همسایگانمان همینطور. ما اگر این را استفاده میکردیم چه بسا آن طرف در محاسباتش دچار تجدیدنظر میشد.
کلیات طرح اصلاح قانون شوراها به تصویب رسید
اطلاعات سپاه به مراجع استعلامی اضافه شد
داوطلبان انتخابات شوراها باید در آزمون شرکت کنند
گروه سیاسی / نمایندگان هنوز طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به سرانجام نرسانده، به سراغ انتخابات شوراها ی اسلامی شهر و روستا رفتند. آنان دیروز در حالی با کلیات طرح اصلاح قانون شوراها موافقت کردند که این طرح با صلاحدید محمدباقر قالیباف برای اصلاح به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. طرحی که به نظر میآید در بحث برانگیز بودن خود چیزی کمتر از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری - که در حال حاضر در دستور کار نمایندگان است- نداشته باشد، سه موضوع مهم را در خود جای داده است؛ نخست الزام داوطلبان به شرکت در آزمون وزارت کشور، دوم گنجاندن نام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان یکی از مراجع استعلامی و سوم حضور نماینده شورای نگهبان در هیأت نظارت بر انتخابات شوراها.
در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس، سخنگوی کمیسیون شوراها گزارش این کمیسیون را درخصوص طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در صحن قرائت کرد. علی حدادی در توضیح گزارش کمیسیون گفت: این طرح در جلسات متعددی با حضور کارشناسان مرکز پژوهشها و مسئولان دستگاههای ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. یکی از موارد دیده شده در این طرح نظارت در قبل و هنگام ثبت نام داوطلبان است. به طوری که 6 ماه قبل از ثبت نام، داوطلبین باید در آزمونی که از سوی وزارت کشور برگزار میشود شرکت کنند البته این آزمون برای دوره ششم انتخابات شوراها قابل اجرا نیست. وی در ادامه گفت: تکمیل پرسشنامه از سوی داوطلبان و تغییر در ترکیب هیأت نظارت بر انتخابات شوراها از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است؛ همچنین اطلاعات سپاه پاسداران نیز به مراجع استعلامی اضافه شده است. هدف اصلی طرح، جلوگیری از انحرافات شوراها و نظارت بر عملکرد چهارساله آنها و تشکیل شورایی کارآمد میباشد.
این طرح اعتراض برخی از نمایندگان را هم در پی داشت. علی بابایی کارنامی در جریان بررسی این طرح در اخطاری گفت: در اصول ۱۰۱ تا ۱۰۳ قانون اساسی به اهمیت شوراها در کشور اشاره شده است، اینکه ما در این طرح برای داوطلبین شوراهای اسلامی آزمونی در نظر گرفتهایم به نوعی جمهوریت آرای مردم را زیر سؤال برده و حضور افراد را محدود میکند. مگر ما برای انتخابات ریاست جمهوری آزمون برگزار میکنیم؟ برآیند عملکرد شورای شهر و روستا در کل کشور مثبت بوده است شاید تخلفاتی در برخی از حوزهها شکل گرفته باشد، اما ما نباید همه عملکرد را زیر سؤال ببریم.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به این اخطار نماینده ساری تأکید کرد که نظارت بر انتخابات و عملکرد چهار ساله شوراهای شهر و روستا به عهده مجلس شورای اسلامی بوده و ما نباید به این سمت برویم که این وظیفه را به عهده بخش دیگری بسپاریم. قالیباف گفت: ۷ اصل (هفتم، صدم تا صد و ششم) قانون اساسی درباره شوراها است. نظارت بر شوراها از جمله اصول مهمی است که به عهده مجلس شورای اسلامی واگذار شده است و نباید وظیفه نظارتی را به عهده فرد و نهاد دیگری گذاشت؛ البته بخشی از مشکلات کشور به دلیل تمرکزگرایی است و در شوراهای شهر و روستا باید نظارت بر اعضا و کیفیت در دستور کار باشد. قالیباف ادامه داد: اینکه دیوان محاسبات بر شورای شهر و روستا نظارت کند خلاف قانون است و این موضوع بسیار اساسی و مهم است و باید توجه ویژه به آن شود.
سیدعلی نظری خانقاه نماینده اردبیل هم در مخالفت خود با این طرح گفت: پیشنهاد میشود بررسی صلاحیتها جدی باشد و مواظبت شود تشکیلات اضافهای ایجاد نکنیم. غلامرضا نوری قزلچه نماینده بستان آباد هم در مخالفت خود اعلام کرد: نگاه طرح سیاسی است نه اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا و این نشان میدهد که برای ادارات شهری و روستایی، هیچ محلی برای آنها دیده نشده است. محمدرضا بافقی نماینده مهریز هم در مخالفت با این طرح گفت: اینکه گفته میشود سپاه و بسیج نظارت کنند حواشی زیادی پیش خواهد آمد.
اما حرف موافقان این طرح اشاره به میزان تخلفات اخیر اعضای شوراهای شهر و روستا بود. غلامحسین رضوانی نماینده تهران گفت: با توجه به تخلفات گستردهای که در انتخابات شوراها در شهرهای مختلف ایجاد شده و دستگیریهای زیادی که صورت گرفته است، نیاز است این شرایط را با طرح مذکور اصلاح و تقویت کنیم که در این مسیر نیاز است نظارتها در انتخابات شوراها بیشتر شود. «فاطمه مقصودی» نماینده مردم بروجرد هم در موافقت با این طرح گفت: این طرح برای جبران گذشته است و نظارت بر انتخابات شوراها بسیار مهم است.
بازگشت به کمیسیون با نظر رئیس مجلس
در این میان نماینده دولت هم مخالف طرح مورد نظر کمیسیون شوراها بود. محمدجواد کولیوند قائم مقام وزیر کشور که در صحن علنی حضور داشت، در این باره گفت: این طرح دو قسمت قانون انتخابات، یعنی نخست نظارت بر انتخابات و دوم نظارت بر عملکرد شوراها را هدف قرار داده است. همچنین حضور نماینده شورای نگهبان طبق این طرح مغایر قانون است و پیشنهاد میشود کلیات این طرح رد شده و اصلاح آن در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. در ادامه این جلسه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خردادماه ۱۳۷۵ به رأی نمایندگان گذاشته شد و آنان با ۱۶۸ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۴۷ نفر حاضران در جلسه با کلیات این طرح موافقت کردند.
اما با توجه به انتقاداتی که از سوی نمایندگان و همچنین قائم مقام وزیر کشور مطرح شد، محمدباقر قالیباف اعلام کرد که به رغم تأیید کلیات بهتر است این طرح برای اصلاح بعضی از موارد به کمیسیون بازگردد و بعد دوباره به صحن بازگشته و اصلاح شود.
اعلام آمادگی دوحه برای وساطت میان تهران و ریاض
خبر اول اینکه، نماینده ویژه وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش آماده میانجیگری بین ایران و عربستان است. به گزارش ایسنا، «مطلق القحطانی»، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه آماده میانجیگری میان ایران و عربستان و عربستان و ترکیه است و این اقدام در راستای حل منازعات منطقه است. اعلام آمادگی قطر برای میانجیگری منطقه ای پس از آن است که این کشور پس از حدود سه سال قطع رابطه سیاسی و تجاری با عربستان و سه عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس به تازگی در مسیر حل تنش با این کشورها قرار گرفته است.
برادر غلامرضا منصوری: تماسهای برادرم در روزهای آخر مانند یک گروگان بود
خبر دیگر اینکه، برادر غلامرضا منصوری، قاضی بازنشستهای که یکی از متهمان اصلی پرونده اکبرطبری بود در گفتوگویی یکبار دیگر ماجرای پرونده خودکشی برادرش در رومانی را مشکوک عنوان کرد. به گزارش ایلنا، برادر قاضی منصوری مدعی شد: «یقین داریم، ایشان به جد قصد و تلاش داشت به کشور بازگردد و خودکشی هم نکرده است.» او درباره چرایی این ادعا توضیح داد: تماسهای برادرم در دو، سه روز آخر به صورتی بود که به نظر میرسید در اختیار خود او نیست و مثل اینکه گروگان افرادی باشد، عمل میکرد و مانند کسانی که محدودیت گفتار و رفتار دارند و آزاد نیستند، بود... در مکالمات در پاسخ انگشت اشارهشان را به معنی اینکه محدودیت دارند مقابل دهانشان میگذاشتند... در حین صحبت صورتشان را مقابل دوربین موبایلشان میآوردند که اطرافشان دیده نشود و در نیمههای شب در چند تکه کاغذ پاره کوچک وصیت نامه خودشان را نوشته و برای چند نفر از بستگان از طریق واتساپ فرستادند... در دو روز آخر که وضعیت ارتباطی ایشان احتمالاً به خاطر افرادی که وی را تهدید میکردند اضطراری شده بود» او در ادامه اضافه کرد: «هیچ فیلمی که مربوط به خودکشی باشد ارسال نشده حتی گفته شده دوربین طبقهای که حادثه در آن اتفاق افتاده در آن روز سالم نبوده که منطقی به نظر نمیرسد».
دبیرکل حزب اعتماد ملی بار دیگر استعفا کرد
دست آخر این که، دبیرکل حزب اعتماد ملی بار دیگر در نامهای به قائم مقام خود استعفا کرد و خواستار موافقت اعضای حزب با استعفای خود شد. به گزارش ایرنا، مهدی کروبی در نامه به الیاس حضرتی قائم مقام این تشکل اصلاحطلب نوشت: پیرو دو نامه پیشینام در ششم دی ماه ۱۳۹۵ و نهم خرداد ماه ۱۳۹۷ مبنی بر استعفا از دبیرکلی حزب اعتمادملی و در پی تصمیم اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور در مورد اینجانب و سه عضو لایق و ارزشمند این حزب که از بدو تأسیس، حضوری فعال در این مجموعه داشتند، بار دیگر از اعضای محترم شورای مرکزی می خواهم با تصویب درخواست استعفای اینجانب، هرچه سریعتر مطابق موارد پیشبینی شده در اساسنامه نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند. وی در این نامه تأکید کرد : مبارزه حزبی باید جایگزین انفعال و شخص محوری میان جریانهای سیاسی کشور به ویژه جریان اصلاحات شود. کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که یک نهاد فراقوهای و متشکل از نماینده دادستان کل، نماینده رئیس قوه قضائیه، دو نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و استانی، معاون سیاسی وزارت کشور و دو نماینده مجلس است مهر ماه سال جاری صلاحیت در مجموع هفت تن از اعضای منتخب حزب اعتماد ملی برای عضویت در شورای مرکزی این حزب را رد کرد و خواهان جایگزین شدن اعضای علیالبدل به جای آنها شد.
ظریف: حکم بازداشت «ترامپ» صادر شد
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه محل پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان محاکم قضایی ایران و عراق است، خاطرنشان کرد: حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت، صادر شده است. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه شورای سیاستگذاری همایش بینالمللی مطالبات حقوقی- بینالمللی دفاع مقدس با اشاره به بیانیه شورای عالی قضایی عراق مبنی بر صدور حکم بازداشت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا به دلیل جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت گفت: این حکم با پیگیری زیادی که توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادها صورت گرفت، صادر شده است.
سرلشکر سلامی: برای ما فرقی ندارد امریکا به برجام برگردد
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قاعده نظام ما، مردم و قائمه آن، رهبر است که دشمن بر ایشان متمرکز شده و هرچه بگویند، ولو درباره واکسن، جنجال به راه میاندازند چون نمیتوانند سرچشمه منطق و حکمت و کلام طیبه را تحمل کنند. به گزارش فارس، سرلشکر حسین سلامی در مراسم گرامیداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یک مؤسسه متعلق به دشمن میگوید رژیم صهیونیستی از درون پوسیده شده و تعادل خود را از دست داده، گفت: وضع امریکا را هم که میبینیم. این در حالی است که ما از برجام مستغنی شدهایم و آنها چه به برجام برگردند چه نه، برای ما فرقی ندارد.
ناوبندر «مکران» به نیروی دریایی ارتش ملحق شد
ناوبندر «مکران» به عنوان بزرگترین شناور نظامی کشور با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش با بهرهبرداری عملیاتی در رزمایش دریایی اقتدار به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش پیوست.
به گزارش ایسنا، در این رزمایش، شناور موشکانداز «زره» از رده پیکان، ساخت کارخانجات نیروی دریایی ارتش هم به ناوگان این نیرو تحویل داده شد. این ناو میتواند 40 هدف سطحی را در رصد خود داشته و همزمان با 4 هدف سطحی درگیر شود.